Een eigen auto is in München niet nodig, en trouwens ook erg onhandig, voor Duitse begrippen zijn de parkeertarieven namelijk erg hoog in München.
Het openbaar vervoer in München biedt een prima alternatief en is adequaat en zeer betrouwbaar. Het uitgebreide netwerk van trams, metro’s bussen en treinen brengt je razendsnel naar iedere plek. Voor een weekendje weg is een meerdaagse kaart voor het openbaar vervoer een aanrader.
Inhoudsopgave
Deze kaarten koop je op ieder station bij de automaat (betalen met pin of creditcard) of bij de balie op de grotere stations.
München kent 7 metrolijnen, en tientallen tramlijnen, waar tram en metro niet komen rijden, in veel gevallen bussen.
Openbaar vervoer vanaf het Vliegveld
Het vliegveld van München ligt ruim 30 kilometer ten noordoosten van de stad, dat is ook gelijk het grote nadeel van de luchthaven want dit maakt een taxi naar het centrum erg kostbaar, (€ 85 à 100,-).
Met de S-Bahn ben je ongeveer 45 minuten onderweg naar het Hauptbahnhof. Daar stap je eenvoudig over op een metro of tram naar je uiteindelijke bestemming.
Een airport ticket incl. dagkaart voor het openbaar vervoer kost ongeveer € 15,50 (stand 2024) Reis je met zijn tweeën dan is het Groepskaartje al goedkoper (€ 29,10 voor maximaal 5 personen)
City Tour card voor al het openbaar vervoer in München
Verder krijg je met de CityTourcard ook leuke kortingen bij diverse bezienswaardigheden.
U-bahn (Metro) in München

Zeven metrolijnen met meer dan 100 kilometer aan spoor en ongeveer 100 stations, dat zijn de details van het U-bahn netwerk van München. Alle stations kruizen elkaar ongelijkvloers, daardoor is de Munchener Metro één van de snelste U-bahnen banen van Europa, aangezien de treinen makkelijk 80 km/h halen. De meeste metro’s rijden elke 10 minuten dat gedurende het grootste gedeelte van de dag. De eerste metro vertrekt ’s ochtends op 4 uur en de laatste metro rijdt ’s nachts om 2 uur de remise in.
De Metro stations zijn duidelijk aangegeven met een grote blauwe U en alle stations zijn voorzien van liften. De metrostations vormen een belangrijk onderdeel van het netwerk van bussen en trams en de aansluitingen zijn vaak naadloos. Meer informatie over de metro van München
Metrolijn | Route |
---|---|
![]() | Olympia-Einkaufszentrum – Rotkreuzplatz – Central Station – Sendlinger Tor – Kolumbusplatz – Mangfallplatz |
![]() | Feldmoching – Harthof – Scheidplatz – Central Station – Sendlinger Tor – Kolumbusplatz – Giesing – Innsbrucker Ring – Trudering – Messestadt Ost |
![]() | Moosach – Olympia-Einkaufszentrum – Olympiazentrum – Scheidplatz – Münchner Freiheit – Odeonsplatz – Marienplatz – Sendlinger Tor – Implerstraße – Obersendling – Fürstenried West |
![]() | Westendstraße – Heimeranplatz – Central Station – Karlsplatz (Stachus) – Odeonsplatz – Lehel -Max-Weber-Platz – Arabellapark |
![]() | Laimer Platz – Westendstraße – Heimeranplatz – Central Station – Karlsplatz (Stachus) – Odeonsplatz – Lehel – Max-Weber-Platz – Ostbahnhof (East Station) – Innsbrucker Ring – Neuperlach Süd |
![]() | Garching-Forschungszentrum – Fröttmaning – Freimann – Studentenstadt – Münchner Freiheit – Odeonsplatz – Marienplatz – Sendlinger Tor – Implerstraße – Harras – Klinikum Großhadernt |
![]() | Westfriedhof – Gern – Rotkreuzplatz – Maillingerstraße – Stiglmaierplatz – München Hauptbahnhof – Sendlinger Tor – Fraunhoferstraße – Kolumbusplatz – Silberhornstraße – Untersbergstraße – Giesing Bahnhof – Karl-Preis-Platz – Innsbrucker Ring – Michaelibad – Quiddestraße – Neuperlach Zentrum |
Trams in München
De trams in München kennen een lange geschiedenis, echter kwam daar in de jaren 90 abrupt een einde aan. Het stadsbestuur vond toen dat de trams niet meer in het straatbeeld van München passen. Dit voorstel werd gelukkig na 3 jaar weer teruggedraaid.
De 13 tramlijnen bedienen voornamelijk het centrum van de stad en de wijken er om heen. Tijdens de kantoor- en spitsuren rijden de trams elke 10 minuten, daarbuiten elke 20 minuten. De trams sluiten naadloos aan op het netwerk van U-bahnen en bussen.
S-Bahn
De S-bahn kun je het beste vergelijken met de stoptreinen in Nederland. De afstanden tussen de stations zijn wat groter en het netwerk reikt tot ver buiten München. In München zelf zijn drie belangrijke stations, Het Hauptbahnhof, Ostbahnhof en München Pasing.
Deze stations zorgen ook voor de aansluitingen op het netwerk van treinen van de Deutsche Bahn en daarmee is München dus weer verbonden met de andere Duitse steden. Natuurlijk vertrekt vanaf deze stations ook de ICE-hogesnelheidstrein.
De S1 en S8 zijn de nummers van de treinen die je moet onthouden als je met het vliegtuig naar München komt, beide treinen vertrekken namelijk vanaf de terminal naar het centrum van München. Let op dat je voor deze trein wel een geschikt kaartje koopt (Gesamtnetz).