De Autobahn in Duitsland of op zijn Nederlands Autosnelweg is een Duitse uitvinding, al in 1929 beschikte Duitsland over de eerste snelweg voor motorvoertuigen. De Autobahnen in Duitsland zijn vooral bekend vanwege de hoge snelheden die men er mag rijden. Op ongeveer driekwart van het Autobahn netwerk in Duitsland is geen snelheidslimiet.
Inhoudsopgave
De Duitse snelwegen kennen een andere opbouw dan we kennen uit Nederland. Er zijn veel minder afritten en rustvoorzieningen en de kwaliteit van het wegdek is niet altijd even goed. Duitse wegenbouwers gebruiken vaker een beton/asfalt oplossing in plaats van het in Nederland veel gebruikte open asfalt. Vooral tijdens (zware) regenbuien merk je dit direct. Pas dan ook je snelheid aan.
130 km/h de adviessnelheid
Om veilig over de Autobanen te rijden adviseert de Duitse wegbeheerder een adviessnelheid van 130 km/u sneller mag indien de weg, het weer en de drukte het toelaten. Let op! Raakt u betrokken bij een ongeval en was u snelheid hoger dan de adviessnelheid dan bent u ondanks de schuldvraag (deels) verantwoordelijk voor de schade. Let op niet overal mag je zo snel als je wilt, let dus goed op de borden. Er wordt in Duitsland vaak gecontroleerd.
Lees alles over verkeersboetes en overtredingen
Echter is ook in Duitsland de snelheid op de Autobanen een populair thema bij de politiek. Het Bundesland Bremen heeft onlangs besloten om de snelheid op alle snelwegen binnen haar Bundesland te begrenzen op 120 km/u.
Goede voorzieningen
Voorzieningen langs de Autobaan zijn zeer goed, elke 5 km tref je een eenvoudige parkeerplaats aan, soms met eenvoudige sanitaire voorzieningen. Deze worden ook wel Rastplatz genoemd. Vooral in de weekenden zijn deze parkeerplaatsen vaak overvol door de vele internationale vrachtwagens die op zondag niet mogen rijden in verband met het rijverbod op zondag.
De toiletvoorzieningen zijn vooral in de weekeinden niet de schoonste plekken op aarde. Helaas maken andere weggebruikers er vaak een zooitje van. Wil je een schoon toilet maak dan gebruik van een Raststätte daar tref je in de regel de Sanifair toiletten aan waar je tegen betaling van 70 cent gebruik van kunt maken.
Raststätte
Een beetje afhankelijk van de autobaan waar je rijdt vindt u om de 50 à 75 kilometer een Raststätte, dit zijn grote parkeerplaatsen gelegen langs de autobaan en zijn voorzien van een tankstation (Tankstelle) diverse restaurants en uitgebreide sanitaire voorzieningen (tegen betaling). Sommige Raststatten hebben een hotel of motel en bieden de mogelijkheid om even de benen te strekken. Ook de Raststätte kunnen in het weekend overbelast raken door de vele geparkeerde vrachtwagens.
Rasthof/Autohof
Langs diverse autobanen tref je om de 100 à 200 km een Rasthof/Autohof aan. Deze liggen vaak niet direct aan de autobaan. De voorzieningen zijn vaak nog uitgebreider dan de eerder genoemde Raststatte.
Naast een tankstation is er een wasstraat en mogelijkheid om kleine reparaties aan je auto te laten uitvoeren zoals een bandenwissel. De immens grote parkeerplaatsen bieden voor vrachtwagens een beveiligde plek om te overnachten of te rusten. Naast diverse restaurants en vaak een hotel biedt een Autohof vaak ook de mogelijkheid om tegen betaling te douchen.
Verkeerdrukte op de autobahn in Duitsland
Vooral tijdens vakantieperiodes en feestdagen kan het in Duitsland erg druk worden op de wegen in Duitsland. Op dit handige overzicht vindt u de drukste dagen op de wegen. Hou op deze dagen rekening met lange files, lange wachttijden bij de tankstations en vertragingen.