Autobahnen in Duitsland
De Autobahn of op zijn Nederlands Autosnelweg is een Duitse uitvinding, al in 1929 beschikte Duitsland over de eerste snelweg voor motorvoertuigen. De Autobahnen in Duitsland zijn vooral bekend vanwege de hoge snelheden die men er mag rijden. Op ongeveer 3 kwart van het Autobahn netwerk in Duitsland is geen snelheidslimiet.
De Duitse snelwegen kennen een andere opbouw dan we kennen uit Nederland. Er zijn veel minder afritten en rustvoorzieningen en de kwaliteit van het wegdek is niet altijd even goed. Duitse wegenbouwers gebruiken vaker een beton/asfalt oplossing in plaats van het in Nederland veel gebruikte open asfalt. Vooral tijdens (zware) regenbuien merkt u dit direct.
130 de advies snelheid.
Om veilig over de Autobahnen te rijden adviseert de Duitse wegbeheerder een advies snelheid van 130 km/u sneller mag indien de weg, het weer en de drukte het toelaten. Let op! Raakt u betrokken bij een ongeval en was u snelheid hoger dan de adviessnelheid dan bent u ondanks de schuldvraag (deels) verantwoordelijk voor de schade.
Echter is ook in Duitsland de snelheid op de Autobahnen een populair thema bij de politiek. Het Bundesland Bremen heeft onlangs besloten om de snelheid op alle snelwegen binnen haar Bundesland te begrenzen op 120 km/u.
Goede voorzieningen
Voorzieningen langs de Autobahn zijn zeer goed, elke 5 km tref je een eenvoudige parkeerplaats aan, soms met eenvoudige sanitaire voorzieningen. Deze worden ook wel Rastplatz genoemd. Vooral in de weekenden zijn deze parkeerplaatsen vaak overvol door de vele internationale vrachtwagens welke op zondag niet mogen rijden in verband met het rijverbod op zondag.
Raststätte
Een beetje afhankelijk van de autobahn waar je rijdt vindt u om de 50 a 75 een Raststätte, dit zijn grote parkeerplaatsen gelegen langs de autobahn en zijn voorzien van een tankstations (tankstelle) diverse restaurants en uitgebreide sanitaire voorzieningen (tegen betaling) sommige raststatten hebben een hotel of motel en bieden de mogelijkheid om even de benen te strekken. Ook de Raststätte kunnen in het weekend overbelast raken door de vele geparkeerde vrachtwagens.
Rasthof/Autohof
Langs diverse autobahnen tref je om de 100 a 200 km een Rasthof/Autohof aan. Deze liggen vaak niet direct aan de autobahn. De voorzieningen zijn vaak nog uitgebreider dan de eerder genoemde Raststatte. Naast een tankstation is er een wasstraat en mogelijkheid om kleine reparaties aan je auto te laten uitvoeren zoals een bandenwissel. De immens grote parkeerplaatsen bieden voor vrachtwagens een beveiligde plek om te overnachten of te rusten. Naast diverse restaurants en vaak een hotel biedt een Autohof vaak ook de mogelijkheid om tegen betaling te douchen.
Verkeerdrukte
Vooral tijdens vakantie periodes en feestdagen kan het in Duitsland erg druk worden op de wegen in Duitsland. Op dit handige overzicht vindt u de meest drukke dagen op de wegen. Hou op deze dagen rekening met lange files, lange wachttijden bij de tankstations en vertragingen.