Het is nog niet helemaal officieel maar de Duitsers schijnen een goed gesprek te hebben gevoerd met de leiders en verantwoordelijke ambtenaren van de Europese Unie. Met een paar eenvoudige aanpassingen lijkt het er op dat niets meer de tolplannen in de weg kan staan.
Met het Mautplan van de Duitsers moet jaarlijks een half miljard naar binnen gebracht worden, dit geld wordt direct weer geïnvesteerd in het onderhoud van snelwegen en de ontwikkeling van alternatieven voor de drukste verbindingen.
De EU stak daar de afgelopen maanden een stokje voor, het plan zou niet eerlijk zijn omdat de Duitsers zelf geen Maut betalen maar een korting krijgen op de wegenbelasting.
Wat zijn de aanpassingen?
Het tarief voor pendelaars en toeristen welke korststondig naar Duitsland komen en gebruik maken van het wegen net krijgen een voordeliger tarief. De compensatie voor Duitsers met een auto wordt herzien. Vooral dat laatste punt was een heet hangijzer, het is namelijk een vorm van discriminatie van niet-Duitsers.
Het komt er nu dus op neer dat de tolheffing in Duitsland een lastenverlichting voor de Duitse automobilist en belastingbetaler gaat worden en onder aan de streep blijven de tarieven voor vakantiegangers ook nog betaalbaar.
De verwachting is dat het nog een jaar duurt voordat het plan echt in werking treedt en laat er in die periode nog een verkiezingsronde zitten en er moet in Duitsland zelf ook nog het nodige aan de belastingwetten en regels aangepast worden en ik ga er vanuit dat deze maatregelen in Duitsland wel wat tijd nodig hebben. Ook al is het een financieel voordeeltje voor veel Duitsers veel winkeliers en ondernemers in de grensstreken zijn nog steeds fel tegen het tolplan. Verder zijn de Duitsers nog helemaal niet zeker of het plan zich wel loont. De administratieve lasten en de controle op het tolsysteem zijn namelijk nog niet uitgewerkt in het plan.