Autobahn in Duitsland


De Autobaan of op zijn Nederlands Autosnelweg is een Duitse uitvinding. Al in 1929 beschikte Duitsland over de eerste snelweg voor motorvoertuigen. Het was trouwens niet Adolf Hitler die de autobahn heet uitgevonden, hij versnelde alleen de aanleg er van. De snelwegen werden door de hoogleraar Robert Otzen geïntroduceerd. In 1924 opende in Duitsland de eerste autobaan.

De Autobahnen in Duitsland vooral bekend vanwege de hoge snelheden die men er mag rijden. Op ongeveer driekwart van het Autobahn netwerk in Duitsland is geen snelheidslimiet aanwezig. De Duitse snelwegen kennen een andere opbouw dan we kennen uit Nederland. Er zijn veel minder afritten en rustvoorzieningen. De kwaliteit van het wegdek is niet altijd even goed. Verder is het altijd oppassen bij de op- en afritten. Deze zijn over het algemeen korter dan in Nederland

Duitse wegenbouwers gebruiken vaker een beton/asfalt oplossing in plaats van het in Nederland veel gebruikte open asfalt. Vooral tijdens (zware) regenbuien merkt je dit direct. De aanleg van een beton/asfaltweg duurt een stuk langer dan een asfaltweg. Het grote voordeel is dat het wegdek veel duurzamer is en slechts één keer in de 30 jaar toe is aan vervanging. 

De adviessnelheid op de autobahn

Om veilig over de Autobahnen te rijden adviseert de Duitse wegbeheerder een adviessnelheid van 130 km/u. Sneller mag indien de weg, het weer en de drukte het toelaten.

Let op! Raak je betrokken bij een ongeval en was je snelheid hoger dan de adviessnelheid dan ben je ondanks de schuldvraag (deels) verantwoordelijk voor de schade.

Als laatste kan ik over de snelheid nog melden dat Duitsers alleen hard rijden als het echt kan. Rijden de Duitsers zelf beheerst en rustig pas dan je snelheid ook aan. Er is dan zeker een goede reden voor.

Al enkele jaren is ook in Duitsland de snelheid op de Autobahnen een populair thema binnen de politiek. Het Bundesland Bremen heeft onlangs besloten om de snelheid op alle snelwegen binnen haar Bundesland te begrenzen op 120 km/u.

Goede voorzieningen

Autobahn Duitsland

Voorzieningen langs de Autobahn zijn zeer goed. Elke 5 kilometer tref je een eenvoudige parkeerplaats aan. Soms met eenvoudige sanitaire voorzieningen. Deze worden ook wel Rastplatz genoemd. Vooral in de weekenden zijn deze parkeerplaatsen vaak overvol door de vele internationale vrachtwagens die op zondag niet mogen rijden in verband met het rijverbod op zondag.

Raststätte

Een beetje afhankelijk van de Autobahn waar je rijdt, vindt je om de 50 à 75 kilometer een Raststätte. Dit zijn grote parkeerplaatsen gelegen langs de Autobahn en zijn voorzien van een tankstations (Tankstelle) diverse restaurants en uitgebreide sanitaire voorzieningen (tegen betaling) sommige Raststätte hebben een hotel of motel en bieden de mogelijkheid om even de benen te strekken. Ook de Raststätte kunnen in het weekend overbelast raken door de vele geparkeerde vrachtwagens.

Rasthof/Autohof

Langs diverse autobahnen tref je om de 100 à 200 km een Rasthof/Autohof aan. Deze liggen vaak niet direct aan de autobahn. De voorzieningen zijn vaak nog uitgebreider dan de eerder genoemde Raststätte. Naast een tankstation is er een wasstraat en mogelijkheid om kleine reparaties aan je auto te laten uitvoeren zoals een bandenwissel.

De immens grote parkeerplaatsen bieden voor vrachtwagens een beveiligde plek om te overnachten of te rusten. Naast diverse restaurants en vaak een hotel biedt een Autohof vaak ook de mogelijkheid om tegen betaling te douchen.

Verkeerdrukte

Vooral tijdens vakantieperiodes en feestdagen kan het in Duitsland erg druk worden op de wegen in Duitsland. Op dit handige overzicht vindt u de drukste dagen op de wegen. Hou op deze dagen rekening met lange files, lange wachttijden bij de tankstations en vertragingen.

Baustellen/wegwerkzaamheden

De Duitse snelwegen hebben veel te leiden van de alsmaar stijgende verkeersdruk. Daarnaast speelt achterstallig onderhoud aan bruggen en viaducten ook mee aan de kwaliteit van de wegen in Duitsland. Momenteel is er grote inhaalslag in het onderhoud gaande. Dat heeft als nadeel dat er veel wegwerkzaamheden zijn.

Pas altijd je snelheid aan in de wegwerkzaamheden, er wordt streng gecontroleerd op de snelheden en op voldoende afstand houden.

Bij de wegwerkzaamheden wordt vaak de linkerbaan versmald. Neem van mij aan dat deze dan echt smal is en de geleiderail soms wel heel erg dichtbij komt. Inhalen van vrachtwagens kan dan soms best eng zijn.